Praktijkondersteuner

De praktijkondersteuner verzorgt eigen spreekuren voor:

• Diabetes Mellitus
  • Astma/COPD
  • Hypertensie
  • Ouderenzorg
  • Inhalatietechnieken
  • Het maken van ECG
  • Het aansluiten van een holterfoon
  • Reizigersvaccinatie
  • Stoppen met roken
  • Hulp bij afvallen

Zij heeft extra tijd, kennis en kunde om patiënten met suikerziekte, longziekten en hart- en vaatziekten te begeleiden. De handelingen van haar worden altijd gesuperviseerd door de huisarts.

Diabetes: Patiënten met diabetes worden volgens een landelijk protocol gecontroleerd. Er is veel aandacht en tijd voor alledaagse vragen. Ook stelt zij patiënten in op insuline als dit nodig is.

Hart- en vaatziekten: Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste oorzaak van sterfte in Nederland. Het doel van het zorgprogramma cardiovasculair risicomanagement (CVRM) is het opsporen van de risico’s voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Bekend zijn natuurlijk hoge bloeddruk en cholesterol, maar ook goede voeding en een gezonde leefstijl (mét beweging en zónder sigaretten) verkleinen het risico op het krijgen van een hartinfarct of beroerte.

De praktijkondersteuner en de huisarts kijken samen met u hoe hoog uw risico is. Voor mensen bij wie er reeds hart- en vaatziekten zijn opgetreden wordt gekeken hoe verergering voorkomen kan worden. De behandeling bestaat uit adviezen voor een gezonde leefstijl en zo nodig ook medicijnen om bloeddruk en/of cholesterol te verlagen. De praktijkondersteuner en de huisarts spreken in overleg met u af hoe vaak per jaar u voor controle komt en of er bloedonderzoek nodig is.

Astma/copd: Patiënten met longziekten kunnen ook bij de praktijkondersteuner terecht. Zij heeft een geavanceerde longfunctie-meter om een longfunctietest uit te voeren. Tevens kan ze u begeleiden met de vele soorten inhalatiemedicatie en inhalatietechnieken.

Stoppen met roken: Mocht u nu roken en hebt u het voornemen om te stoppen, meldt dit aan haar, ook hierin kan zij u begeleiden. Een stoppoging met begeleiding heeft veel meer kans van slagen!